صفحه اصلي     درباره ما     نقشه سايت     ارتباط با ما     پژوهشکده در يك نگاه  
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ 09:22 1397/9/17
مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در زمره نوگرایان دینی است


كد خبر:3717 تاريخ خبر :12:22:00 1397-9-8 نسخه چاپي

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: از نظر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی تفاسیری که سعی دارند دیدگاه های علمی را بر قرآن تحمیل کنند تفاسیر درستی نیستند.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن به نقل از شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم بعد از ظهر چهارشنبه در ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد به جایگاه عقل در تفسیر پرداخت و اظهار کرد: آیت الله فاضل لنکرانی در این مبحث بسیار دقیق و سازمان یافته و حساب شده عمل کردند و کلمات کاربردی را به کار بردند.
او با بیان اینکه آیت الله فاضل لنکرانی را در میان عقل گرایان معتدل جای می دهیم گفت: ما مفسران و اندیشمندان علوم اسلامی را به سنت گرایان، نوگرایان و تجدد طلبان تقسیم می کنیم که آیت الله فاضل لنکرانی در شمار نوگرایان دین به حساب می آید.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ادامه داد: یکی از ویژگی های دیدگاه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی درباره عقل این است که ایشان ارتباط سنجی منابع تفسیری را از جانب عقل می داند یعنی اگر هر منبعی را به عنوان منبع تفسیر بدانیم باید آن را به شرع و عقل عرضه کنیم؛ وقتی معناشناسی می کند تفسیر را به اینکه غرض از تفسیر کشف مراد خدا از الفاظ قرآن است بیان می دارد و لذا باید در تفسیر قرآن به چیزی اعتماد کنیم که عقل و شرع آن را قبول کرده باشد.
او ابراز کرد: آیت الله فاضل لنکرانی معتقد است که باید به چیزی برای تفسیر اکتفا کنیم که اعتبار آن ثابت شده و حجیت آن هم باید روشن باشد و این را یا از طریق شرع باید بفهمیم یا از حکم عقل و به عبارتی نه تنها عقل منبع است بلکه اعتبار بخشی منابع هم به عقل است.
یوسفی مقدم تصریح کرد: آیت الله فاضل لنکرانی در مقام منبعیت ویژگی هایی را بیان می کند که ایشان را از حالت تجدد طلبی به سمت عقل گرایی و نوگرایی می برد و هم چنین در حوزه عقل گرایی به سمت عقل گرایی اعتدالی می برد.
او اظهار کرد: یکی از ویژگی هایی که در بیان این مرجع وجود دارد این است که عقل را مقید می کنند به دو ویژگی فطری و صحیح که نظیر این مطلب را برخی بزرگان دیگر چون مرحوم آیت الله خویی بیان داشتند.
استاد حوزه افزود: در این جا این سؤال مطرح می شود که آیا این دو قید فطری و صحیح قید احترازی اند یا قید توضیحی که اگر احترازی باشند معلوم می شود مفاد خاصی از عقل مورد نظر استاد ما است.
او با بیان مفهوم عقل فطری خاطرنشان کرد: باید بدانیم عقل فطری با فطرت متفاوت اند و مرحوم شهید مطهری در این خصوص می فرماید فطرت یک ویژگی خداجویی است که در حوزه گرایش های ذاتی انسان قابل تعریف است اما عقل فطری در حوزه معارف خداشناسی جریان پیدا می کند.
یوسفی مقدم با بیان اینکه عقل فطری از نظر آیت الله فاضل معنای خاصی دارد گفت: اینکه فطرت قید احترازی است یا خیر؛ به نظر می رسد مراد از فطرت عقلی است که آلوده به غرایض و امیال نفسانی نباشد.
او عنوان کرد: بر این اساس طبق نظر مرحوم آیت الله فاضل، عقل فطری عقلی است که محض است و وابسته به یک جریان فکری نیست و بر اساس پیش فرض ها به قضاوت نمی نشنید و آلوده به غرایض نفسانی نیست.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه آیت الله فاضل لنکرانی قید صحیح را به کار بردند گفت: به نظر بنده منظور این است که انسان عقلش در مسیر سلامت نفس قرار بگیرد.
او با بیان اینکه ادراک حق و باطل از عقل سرچشمه می گیرد بیان کرد: بر طبق نظر آیت الله فاضل لنکرانی تسلط برخی قوای انسانی دیگر قوا را باطل و ضعیف می کند و از مسیر اعتدال به افراط و تفریط می کشاند در نتیجه عقل از سلامت عمل خارج می شود.
یوسفی مقدم تصریح کرد: عقل سالم و صحیح اگر قید صحت و سلامت بگیرد مفهومش این است که عقل باید به گونه ای عمل کند که متأثر از قوای شهوانی و غضبانی نباشد که اگر اینگونه شد در مسیر درستی حرکت نخواهد کرد.
او با بیان اینکه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی تأکید داشتند عقل منبع عقل فطری صحیح است گفت: این استاد برای عقل اعتبار قائل اند و در زمره عقل گرایان هستند و هرگز تجددطلب نبودند.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ابراز داشت: حکم عقل به منزله یک مخصص متصل ظهور را از معنای حقیقی در معنای مجازی قرار می دهد و این یکی از دیدگاه های مهم این عالم بوده است که بر اساس این دیدگاه بسیاری تفاسیر از حوزه تکثیر بودن صحیح خارج می شوند به طور مثال تفاسیری که سعی دارند دیدگاه های علمی را بر قرآن تحمیل کنند از منظر این استاد بزرگ تفاسیر درستی نیستند و هرکسی که با دیدگاه ها و منابع ظنی وارد تقسیر شوند از نظر استاد این تفسیر اعتباری ندارد.
او به تقدم منبع عقل بر سایر منابع اشاره کرد و افزود: این از مسائل مهمی است که نیاز به بررسی دارد و استاد بزرگ منبع عقل را بر سایر منابع دارای تقدم می داند.
یوسفی مقدم گفت: آیت الله فاضل لنکرانی با دقت مسئله عقل منبع را از عقل اجتهادی تفکیک داده اند.
 بایگانی اخبار

اخبار مرکز
مقالات و كتابهاي قرآني
نشست ها و همايش ها
مراكز و شخصيت ها
پايگا ه ها و وبلاگها
بين الملل