صفحه اصلي     درباره ما     نقشه سايت     ارتباط با ما     پژوهشکده در يك نگاه  
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ 07:08 1397/12/22
طرح پژوهشی "عادت پنهان" با توجه به آيه 7 سوره مؤمنون ارائه شد


كد خبر:2097 تاريخ خبر :22:05:00 1388-9-2 نسخه چاپي

پژوهشكده اعجاز قرآن در پی شناخت اعجازهای علمی قرآن كريم، تحقيق‌های ميان‌رشته‌ای قرآن كريم را آغاز كرده است؛ لذا موضوع‌ و طرح‌‌های متعدد ميان‌رشته‌ای را ارائه می‌كند.

پژوهشكده اعجاز قرآن دانشگاه شهيد بهشتی در پی شناخت اعجازهای علمی قرآن، طرح پژوهشی "عادت پنهان" را با توجه به آيه 7 سوره مباركه مؤمنون ارائه داده است. به گزارش واحد خبر پایگاه معارف قرآن به نقل از ايكنا، پژوهشكده اعجاز قرآن در پی شناخت اعجازهای علمی قرآن كريم، تحقيق‌های ميان‌رشته‌ای قرآن كريم را آغاز كرده است؛ لذا موضوع‌ و طرح‌‌های متعدد ميان‌رشته‌ای را ارائه می‌كند. از جمله اين موارد طرح پژوهشی "عادت پنهان" است كه با توجه به آيه شريفه 7 سوره مباركه مؤمنون: "وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ؛إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ؛ و آنان كه شرمگاه خود را [از حرام‏] نگهدارنده‏اند، مگر بر همسران يا كنيزان خويش، كه [براى آميزش با آنان‏] سرزنش نشوند، پس هر كه افزون از اين [كه ياد كرديم‏] بجويد، اينان از حد درگذرنده‏اند" آن‌را ارائه داده است.
خداوند انسان را داراى غرايز گوناگون آفريده است و اين نيست مگر براى آن‌كه از آن‌ها بهره برد، اما به شكلى مناسب و تنها مؤمنان هستند كه از اين غرايز به مصلحت خود بهره مى‏كشند، زيرا بر نفس خود تسلط دارند و از سركشى شهوت‌ها با خشوع و تسليم به حق جلوگيرى مى‏كنند. (مدرسی، محمد تقی، 8/143)
غريزه جنسی به عنوان يكی از مهم‌ترين غرايز بشر، عامل بقای نسل آدمی است. ديدگاه‌های اديان و فرهنگ‌های مختلف نسبت به اين مسأله، متفاوت ارزيابی شده است. به عنوان نمونه نگرش دين يهود بيشتر به منظور توليد مثل و داشتن وارث و جانشين بوده است.
در اين دين از يك‌سو توصيه به ازدواج و ارضای غريزه جنسی در داخل خانواده شده است و از سوی ديگر اين اعمال گناه آلود و ناپاك معرفی شده است. بر اساس چنين اعتقادی ديدگاه يهود نگرشی دوگانه و متضاد را ارائه می دهد. در مسيحيت نيز اگرچه ديدگاه يكسانی در اين‌باره بيان نشده است، اما بيشتر دستور به رهبانيت و سركوب اين غريزه داده شده است.
با ظهور اسلام ديدگاه‌ها نسبت به اين موضوع متحول شد، چنان‌كه اسلام ارضای اين تمايل را در پرتو ازدواج و نظام خانواده امری پسنديده به حساب آورده و بر اين موضوع نيز تأكيد می‌كند. در اين نگرش سركوب اين غريزه و ارضای آن از طريقی غير از ازدواج جايز نبوده و لذا علاوه بر ازدواج دائم، امكان ازدواج موقت را در شرايط خاصی فراهم كرده است و هرگاه امكان ازدواج نباشد دستور به استعفاف داده شده است. (نور/33) (كجباف، محمد باقر؛113 با كمی تلخيص)
آيه مورد بحث در ادامه آياتی است كه به توصيف مؤمنان پرداخته و می‌فرمايد:"وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ؛ و آنان‌كه پاكدامنند". كلمه "حفظ" در اين‌جا يعنى نگهدارى به اضافه پای‌بندى به شريعت و مراعات ‏آن و جهت دادن به غريزه بر طبق آن و از طريق عدم زياده‏روى در شهوت و پای‌بند بودن به راه‌هاى شرعى آن است. (مدرسی، محمد تقی، 8/143)
"إِلَّا عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُون؛ مگر برای همسران يا كنيزانی كه به ملكيت خود در آورده‏اند كه در اينصورت بر آنان نكوهشی نيست." يعنى نزد خدا از اين بابت مؤاخذه نمى‏شوند، زيرا شهوت‌هايشان را در محل مناسب خود به كار برده‏اند. پس هر كه فراتر از اين جويد آنان از حد درگذرندگان‌اند."
كسانى كه در دنيا با حدود شرعى در خور مجازات هستند و در آخرت با عذاب خواركننده. (مدرسی، محمد تقی، 8/143) در روايتی از امام صادق‌(ع) نقل شده است كه شخصی از ايشان در مورد استمناء سؤال كرد و حضرت فرمود: گناهی بزرگ است و كسی كه مرتكب اين كار زشت شود همانند كسی است كه با خود ازدواج كند و اگر من بدانم كسی با خود اين عمل را انجام می دهد با او غذا نخواهم خورد. آن شخص از امام(ع) پرسيد: آيا از قرآن دليل بر حرمت اين كار وجود دارد؟ حضرت در پاسخ اين آيه را تلاوت فرمودند: فمن ابتغی وراء ذلك فاولئك هم العادون. (حر عاملی،28/364؛ باب أن من استمنی فعليه التعزير)
با استناد به اين روايت و روايت ديگری مشابه آن كه از امام رضا(ع) نقل شده، ادعای اعجاز علمی در زمينه تحريم استمناء در مورد اين آيه مطرح شده است. در توضيح اين مطلب می‌توان گفت در زمانی كه بشر اطلاعی از ضررهای بهداشتی و روحی استمناء نداشت، اسلام اين عمل شنيع را حرام اعلام كرد و اين مطلب انطباق احكام اسلام با پيشرفت‌های علوم پزشكی را نشان می‌دهد.(رضايی اصفهانی،394)
در اين طرح پژوهشی چند نكته مطرح می‌شود: اول اين‌كه اين آيه بيان يك حكم كلی است كه هر كس از راه غير ازدواج و مشروع به ارضاء غريزه جنسی خود بپردازد، از تجاوزكاران محسوب می‌شود. از سوی ديگر در اين آيه فساد هرگونه بهره‌گيرى از شهوت در غير مورد خود بيان شده است. مانند برانگيختن شهوت با نگاه حرام و گوش سپردن به صداهای ناپاك و حرام و همچنين عادت پنهانى(استمناء) و رابطه با حيوانات كه اين آيه به صراحت از حرام بودن آن‌ها سخن مى‏گويد.
بنابراين به نظر می رسد كه امام(ع) در اينجا تعيين مصداق فرموده‌اند؛ يعنی يكی از موارد و مصاديق اين حكم كلی را كه استمناء است معرفی كرده‌اند و گرنه در خود آيه كلمه استمناء به‌ كار نرفته است. علامه طباطبايی هم در تفسير اين آيه ضمن بيان انواع ازدواج‌های مشروع و جائز تنها به شبهات نسخ حكم ازدواج موقت، پاسخ داده و به موضوع استمناء اشاره نكرده‌ است.
مسئله دوم اين‌كه بر طبق آنچه از شريعت‌های گذشته به دست ما رسيده است، ظاهرا يهوديت اين عمل را به كلی منع نكرده و حتی گاهی از آن به عملی توأم با سلامتی و نشاط‌آوری تلقی شده است، اما در برخی از شاخه‌های اقوام يهوديت برای جنس مذكر ممنوع اعلام شده است. مسيحيان نيز آن را عملی مجاز دانسته و پروتستان‌ها آن‌را مانع از روابط جنسی غير مجاز مانند هم‌جنس بازی می‌دانند.
سومين نكته در مورد ارتكاب و رواج اين عمل و همچنين مشروعيت يا عدم مشروعيت آن در زمان جاهليت است، كه در كتب و مقالات علمی مطلبی به‌دست نيامد. بنابراين صراحتا نمی‌توان اظهار نظر كرد كه با اعلام حرمت آن در دين اسلام معجزه‌ای علمی بيان شده است.
چهارمين نكته عنوان اين موضوع است كه می‌توان پيشنهادات ديگری برای آن ارائه كرد، از جمله: حرمت ارضای غريزه جنسی از راه‌های غير مشروع، عادت پنهانی (مأخوذ از كتاب "با نور فاطمه هدايت شدم" (تأليف: عبد المنعم حسن سودانی، ترجمه: سيد حسين محفوظی؛ ص 36)، اونانيسمONANISM و خودارضايی) سؤالات اين تحقيق عبارتند از: با توجه به اين‌كه در قرآن به طور
 بایگانی اخبار

اخبار مرکز
مقالات و كتابهاي قرآني
نشست ها و همايش ها
مراكز و شخصيت ها
پايگا ه ها و وبلاگها
بين الملل